Shiatsu on erittäin tehokas terapiamuoto poistamaan lihasjännityksiä ja kipuja

Yläselän käsittelyä Shiatsu tekniikalla

Mitä Shiatsu on?

Shiatsu on luonnollinen terapia, joka tukee ja vahvistaa kehon luontaista kykyä parantaa ja tasapainottaa itsensä. Kokonaisvaltaisena hoitona, se hellii fyysistä kehoa, mutta vaikuttaa kehoon myös psykologisesti sekä tunne-elämään että energiatasapainoon.  Shiatsu on peräisin Japanista, jossa se on kehitetty kiinalaiseen lääketieteeseen pohjautuen. Vaikutteita Shiatsu on saanut uudemmilta länsimaisilta terapiamuodoilta. Vaikka Shiatsu Japaniksi tarkoittaa "sormilla painamista", on se käytännössä enemmän kosketukseen ja pehmeään painallukseen pohjautuvaa. Manipuloivana tekniikkana, se muokkaa kehon fyysistä tilaa, rauhoittaa yliaktiivista autonomista hermostoa ja tasapainottaa kehon energiavirtoja. Se on syvästi rentouttavaa ja säännöllisenä hoitona se vähentää stressiä ja sairauksia sekä ylläpitää terveyttä ja hyvinvointia.

Miten valmistautua Shiatsu-hoitoon?

·         Älä syö raskasta ateriaa ainakaan kahteen tuntiin ennen hoitoa

·         Älä käytä alkoholia hoitopäivänä

·         Poista korut ja vältä meikin ja hajusteiden käyttöä ennen hoitoa

·         Pukeudu kevyisiin, väljiin, koko vartalon peittäviin vaatteisiin joissa on helppo venytellä ja liikkua

·         Yritä olla kiirehtimättä ennen hoitoa tai sen jälkeen

·         Varmista että voita tarjota itsellesi rauhallisen hoidon, sulje matkapuhelin hoidon ajaksi.

·         Huolehdi riittävästä nesteen saannista, juo vettä ja vältä stimulantteja kuten kahvi

Kuvateksti

Mitä Shiatsu-hoidossa tapahtuu?

Alkukartoitustietojen ja hoidon aikana saamieni fyysisten ja visuaalisten havaintojen perusteella, pyrin tukemaan ja tasapainottamaan elimistöä kehon meridiaaneja painelemalla todennäköisesti yhdistäen hoitoon muita tekniikoita kuten nivelten liikuttelua ja pyörittelyä sekä venyttelyitä. Saatan käyttää hoidossa myös muita itämaisen lääketieteen muotoja kuten Aku-painantaa, Sotai-liikehoitoa, Moxibustionia, Guashaa tai Cuppingia (kuivakuppaus). Kokonaisvaltaisena hoitona Shiatsussa käytetään parhaan tuloksen saamiseksi koko kehoa ennemmin kuin vain oirealueella työskentelyä. Shiatsu toimii parhaiten jos olet hyvin rentoutunut, joten sulje silmäsi ja anna lihastesi olla rentoina. Teen kaiken tarvittavan liikuttelun hoidon aikana, joten voit keskittyä rentoutumiseen. Vältä puhumista hoidon aikana, mutta kerro minulle heti jos tunnet kipua tai epämukavaa oloa, jotta kehosi ei jännittyisi ja menetettäisi hoidon tehoa. On hyvin tärkeää että sinulla on vielä hetki aikaa rentoutumiseen hoidon jälkeen, älä kiirehdi nousemaan vaan nauti pieni hetki rauhassa rentoutuneesta tilastasi, se on tärkeä osa hoidon kokonaisuutta. Juo runsaasti vettä hoidon jälkeen jotta autat elimistöäsi poistamaan kehostasi kaikki hoidon aikana liikkeelle lähteneet kuona-aineet.  Saatan antaa sinulle hoidon jälkeen suosituksia harjoitteluun tai ohjeita muuttaa ruokavaliotasi tai elämäntapojasi siten että tuet kehosi hyvinvointia.

Mitä hyötyä on Shiatsusta?

Shiatsu on pehmeä luonnollinen terapiamuoto joka auttaa lievittämään stressiä ja edistää yleistä hyvinvointia. Sillä on sekä ennaltaehkäiseviä että kuntouttavia vaikutuksia. Sillä voidaan hoitaa laajasti kehon sisäisiä ongelmia, liikuntaelinten ongelmia ja tunne-elämän häiriöitä. Se vähentää lihasten jäykkyyttä, stimuloi ihoa, tukee ruuansulatusta ja vaikuttaa hermojärjestelmään. Shiatsua käytetään hoitona moneen krooniseen tilaan, kuten päänsärkyyn, PMS, ruuansulatuskanavan häiriöihin, väsymykseen, unettomuuteen, fibromyalgiaan, stressiin, levottomuuteen ja liikuntaelinten kipuihin kuten alaselän, niskan ja nivelten kiputiloihin. Vaikutus voi olla stimuloiva ja virkistävä tai tasaava ja rauhoittava riippuen hoidon tavoitteista. Tarvittavien hoitokertojen määrään vaikuttaa yleinen terveydentila sekä apua tarvitsevien akuuttien tai kroonisten tilojen luonne.